JALKATUET

jalkatuki1.jpgOnko toimistotuolisi säädetty parhaaseen mahdolliseen asentoon, mutta silti jalkasi jäävät ilmaan? Etkö voi laskea pöytää? Ovatko jalkasi turvoksissa ja aristavat työpäivän jälkeen? Selectopin rentouttava jalkatuki auttaa jalkojasi jaksamaan töissä. Jalkatuen avulla voi myös rentoutua samalla, kun työskentelee päätteen tai paperitöiden kanssa. 

Alaraajojen huonosta ergonomiasta aiheutuvat ongelmat:

Selkä- ja niskavaivat sekä rannevaivat ovat toimistotöiden yleisimpiä ongelmia, mutta päätteellä työskentelystä aiheutuu erittäin usein ongelmia myös alaraajoille. Työtuolin etureunan painaessa polvitaipeita alaraajojen verenkierto häiriintyy ja jalat kipeytyvät. Samalla myös nestekierto heikkenee, mikä aiheuttaa jalkojen ja pohkeiden turvotusta. Erityisesti pohkeet tarvitsevat liikettä, sillä ne pumppaavat laskimoista verta takaisin yläkehoon.

Huono ergonomia alaraajoilla myös aiheuttaa ja pahentaa jo syntyneitä suonikohjuja ja verisuonitukoksia. Huonosti säätyvä työtuoli ja liian korkeat työpöydät pakottavat jännittämään alaraajoja. Usein jalat hakeutuvat tuolin alle, eli asentoa pyritään sitomaan kietomalla jalat tuolin ristikon tai jousen ympäri. Jalkatuki on paras ratkaisu kaikkiin edellä mainittuihin vaivoihin. Jalkatuki asetetaan työpöydän alle joko päätteen kohdalle, tai paperitöiden kohdalle. Hankalissa tapauksissa on hyvä sijoittaa jalkatukia parikin, eli sekä päätteen että paperitöiden kohdalle. 

Selectopin rentouttavassa jalkatuessa on nimensä mukaisesti rentouttavat pallot niin sanotulla yläpuulla. Mikäli jalkavaivat ovat pahat ja jalkatuen käyttö vain istumisen tukemiseen ei riitä, voi pitää työn lomassa pieniä taukoja ja hieroa pohkeita sekä jalkapohjia rentoutuspalloilla. Jalkatuen taso myös keinuu, joten pohkeita voi pumpata työn lomassa. Tämä lisää alaraajojen verenkiertoa ja nesteaineenvaihduntaa.  Jalat voidaan myös suoristaa työpäivän aikana nostamalla nilkat yläpuulle pallojen päälle. 

Jalkatuen käyttö

Jalkatukea voi käyttää koko työpäivän ajan, mutta sitä voi myös käyttää ajoittain tarpeen mukaan. Jalat voi nostaa tuelle myös vuorotellen tai ne voi vain ojentaa yläpuulle, kun jalkoja väsyttää. Paras asento alaraajoille on loiva, eli jalkatuki kannattaa työntää pöydän alle melko pitkälle. Asennon etsimisessä voi käyttää edustajan apua, ja uuden työasennon oppimisessa voi mennä pari päivää. Jalkatuen käyttö on kuitenkin niin helppoa, että jo pienessä hetkessä siihen tottuu. Helpotuksen tunne tulee jo ensimmäisen käyttötunnin aikana. 

 

selectop_CTA.png